Premiere for SAS’ nye mat- og drikkekonsept, New Nordic by SAS

Nå lanserer SAS New Nordic by SAS, et matkonsept med inspirasjon fra sine reisende og den nordiske matfilosofien, der den lokale opprinnelsen og sesongens råvarer er sentrale, skriver flyselskapet i en pressemelding.

Med fokus på funksjon, kvalitet, smak og design, tilbyr selskapet de reisende et utvalg av nye smaksopplevelser, som baseres på friske, lokale råvarer og rene smaker, i forpakninger med ny og forenklet design som er tilpasset livet ombord. Konseptet har premiere på SAS’ flyvninger innenlands, innenfor Skandinavia og Europa 28. mai.

Innovasjon har vært en drivkraft for SAS i selskapets 70 år i luften. Nå lanseres selskapets nye mat- og drikkekonsept på samtlige fly innenfor Europa, Skandinavia og innenlands. Konseptet er utviklet av SAS’ ansvarlige for mat og drikke, i samråd med reisende og kabinpersonale, og er en del av en større oppdatering av flyselskapets mat- og drikkeutvalg, der naturlige råvarer og lokale leverandører er i fokus. Teksten fortsetter under bildet.

SAS' nye produkter innenfor snacks og drikke på rutene i Skandinavia og Europa. Foto fra SAS.
SAS’ nye produkter innenfor snacks og drikke på rutene i Skandinavia og Europa. Foto fra SAS.

– Vi vet at mat og drikke er en viktig del av reiseopplevelsen, og er derfor glade for å kunne lansere et helt nytt konsept, der vi har lagt mye omsorg i forpakninger, matkvalitet, og at hele opplevelsen skal passe inn i sammenhengen. Vi har arbeidet oss gjennom alt fra forpakninger til serveringsprosedyrer, for å gi våre reisende en enda bedre og mer personlig helhetsopplevelse, sier SAS’ produkt- og utviklingssjef, Stephanie Smitt Lindberg.

Den nye designen er unik i bransjen, og er inspirert av take-away-kulturen. Lunsj og middag har forpakning i form av en kube som gjør det enkelt å spise mens man arbeider, leser eller ser en film.

I den nye menyen inngår blant annet norsk fjordlaks, svensk lam og dansk kalv, sammen med lokalt dyrkede grønnsaker og rotfrukter fra Skags gård. Til hovedmåltidet serveres også tilbehør, i form av en fylt og næringsrik muffins. Maten og drikken finnes nå ombord på skandinaviske og europeiske flyvninger, og inngår i prisen i SAS Plus, og kan kjøpes til i SAS Go.

– Vi jobber hele tiden med å finne lokale produsenter som vi kan samarbeide nært med, slik at vi sammen kan utvikle menyen vår, og sørge for at vi serverer råvarer som er i sesong. Det kan dreie seg om det steinovnsbakte brødet fra IL Fornaio, aspargesen, som er dyrket på Stenhuse Gård, den håndlagde sjokoladen fra Hedh Escalante eller potetene fra Tollby Gård, sier Peter Lawrance, Head chef og meal planner i SAS.

Det tidligere lanserte snacks- og drikkeutvalget består av premiumprodukter fra lokale skandinaviske leverandører. Favoritter fra de internasjonale varemerkene vil fortsatt være en del av tilbudet, men størstedelen er fra noen av Skandinavias største varemerker.

Det nye mat- og drikkekonseptet er en del av SAS New Experience, der flyselskapet også oppgraderer samtlige fly på kort- og mellomdistanserutene med nye kabiner og høyhastighets-wifi.

Nyheter for flynninger med varighet over 80 minutter, er blant annet frokosten i SAS PLUS og GO, samt lunsj og middag i PLUS, og en ny type salat, brød og smoothie i GO. På flyvninger over to timer, kan man i GO forhåndsbestille salat, brød, den nye lunsjen, eller middagskuben, samt selskapets nye kids meal til alle barn. Frokost finnes for salg  ombord (i prinsippet overalt, med noen unntak på de aller korteste flyvingene) med mulighet til å forhåndsbestille på flyvninger over 60 minutter.

Toppfoto: En kube fra SAS’ nye matkonsept. Foto fra SAS.