Norsk Reiseliv gratulerer Bergen med vellykket Sykkel-VM

– Vi gratulerer Bergen med et Sykkel-VM som vekker internasjonal oppmerksomhet. Mer enn 100.000 bergensere og tilreisende sluttet søndag opp om mennenes fellesstart, og hyllet syklistene under avslutningen av arrangementet. Arrangementet ble gjennomført prikkfritt, og har uten tvil vært med på å sette Bergen, Fjord-Norge og Norge på kartet, sier direktør Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.

Norsk Reiseliv er en uavhengig bransjeorganisasjon for reiselivet i Norge, med de største reiselivsbedriftene og de viktigste destinasjons- og landsdelsselskapene som medlemmer.

– Våre medlemsbedrifter og deres partnere står for vel 95 prosent av den internasjonale reiselivsmarkedsføringen, og det er helt klart at et arrangement som det Bergen og Sykkel-VM 2017 leverte den siste uken, er et meget godt bidrag til norsk turisme, fortsetter Tuftin.

– Norge som reisemål er kjent for en spektakulær og vakker natur, med fjorder, fjell og vidde, skogområder, nordlys og midnattsol, men dette er ikke lenger nok for å vokse i en stadig tøffere internasjonal konkurranse. Skal Norge som reisemål styrke seg, når det gjelder verdiskaping og sysselsetting, må vi utvikle reiselivsproduktet til også å være attraktivt utenfor høysesong. Her kommer arrangementsturisme inn som et viktig element, mener han.

– Det at Bergen og Norge leverer på et av verdens største arrangementer innen sommeridrett, og bergenserne stiller opp og lager en fantastisk folkefest, hvor vi i god norsk ånd heier på alle, blir lagt merke til internasjonalt. Og når de virkelig store stjernene, som Tour de France- og Vuelte Espana-vinner Chris Froome, og tre ganger verdensmester Peter Sagan berømmer det norske publikummet og folkefesten, er det uten tvil med på å skape interesse for Norge som reisemål.

– Vi vet fra tidligere storarrangementer, som OL på Lillehammer i 1994, Ski-VM i Trondheim i 1997, i Oslo i 2011, og Skiskytter-VM i Oslo i 2016, at dette har innvirkning på turismen, ikke bare under arrangementet, men også i årene etter. Dette fordi nordmenn er eksperter på å lage folkefester ut av idrettsarrangementene, noe som skaper stor interesse hos dem som ser dette på TV, sier Tuftin.

– Samtidig vet vi fra tidligere arrangementer at dette må følges opp med ulike markedsaktiviteter, for at interessen skal holde seg og for å utløse booking av Norge som reisemål og norske reiselivsprodukter, også etter at arrangementet er avsluttet, avslutter han.

Foto: Per-Arne Tuftin, direktør i Norsk Reiseliv. Foto fra Norsk Reiseliv.