Nordic Choice Sveriges mest nytenkende innen HR

Under årets utdelingen av Human Growth Award i Sverige, var det Nordic Choice Hotels som stakk av med seiren. Prisen ble etablert for å løfte nytenkende innsats innen HR. Juryen la stor vekt på selskaper med sterk bedriftskultur, med HR-arbeid som utløser engasjement hos ledere og medarbeidere, og som til sammen skaper resultater, heter det i en pressemelding fra hotellkjeden.

– Dette er noe av det beste og fineste en HR-avdeling og et selskap kan oppleve. Jeg er utrolig glad for at juryen har sett og vurdert det langsiktige arbeidet vi gjør, og den felles kulturen vi bygger i selskapet. Målet er å skape delaktighet og sikre at alle våre 13.000 medarbeidere har det gøy når de går på jobb. Denne prisen kommer til å plasseres på en sentral plass på hovedkontoret, og minne oss om at godt HR-arbeid bygges over tid, og aldri tar slutt, sier Tone Odvold Ålhus, Vice President People & Culture i Nordic Choice Hotels.

Prisen, som ble etablert av Wise Group i 2015, er raskt blitt anerkjent i HR- og bedriftsutviklingsmiljøer. Juryen bak Human Growth Award baserer sin vurdering på innhenting av informasjon og dybdeintervjuer. Etter årets granskning, ble det klart at Nordic Choice Hotels tok hjem prisen for Årets HR-team, og dermed vant Human Growth Award 2017.

– Med prisen vil vi løfte frem det mest innovative teamet, og inspirere resten av HR-Sverige til å dele sine beste initativer. Mange bedrifter ser medarbeiderne som sin viktigste ressurs, noe som gjør bedriftsnær og nytenkende HR til en nøkkelfaktor for suksess. Vi er derfor glad for å kunne fortelle om Nordic Choice Hotels’ kreativitet, der kulturen sitter i ryggraden, og hver enkelt persons innovasjonskapasitet utfordrer selskaper langt utenfor egen bransje, sier Nathalie Berthelius, HR-sjef i Wise Group.

Juryens begrunnelse lyder:

«De villeste ideene gir be beste resultatene» mener HR-teamet som står bak en betydelig del av hotellkonsernets satsing på mennesker. I tillegg til utfordrende rekrutteringsmål, har teamet også overordnet fokus på to viktige områder, nemlig samfunnsansvar og mangfold. De har implementert innovative rekrutteringsstrategier, der man for eksempel bøter på manglende tilgang på kokker her i Norden, ved å hente dem fra Spania, og har inngått en rekke politiske samarbeid [sic], for å  tiltrekke seg ulike typer kompetanse. Videre er Nordic Choice Hotels tidligere kåret til Sveriges mest LHBTQ-vennlige arbeidsplass, tilbyr skreddersydde kompetanseutviklingsprogram til sine ansatte, og står for bransjens laveste sykefravær.

Årets jury vurderte 48 nominerte, før de landet på tre finalister for årets Human Growth Award; Nordic Choice Hotels, Rusta og Santander Consumer Bank. Nordic Choice Hotels stakk av med seieren 8. november 2017.

Juryen bestod av 2016-finalist Cybercom (Cecilia Westerholm Beer, nå Bisnode), vinner Spotify (Mikael Bäckström), og Lina Cavalli i Wise Consulting.

For mer informasjon om prisen, se www.humangrowthaward.com

Foto: HR-avdelingen i Nordic Choice Hotels. Foto fra Nordic Choice Hotels.