Hurtigruten totaloppgraderer ekspedisjonsskipet MS «Fram»
Etter mer enn ett tiår med ekspedisjonsseilinger i noen av verdens mest spektakulære farvann, skal MS «Fram» gjennom en total forvandling. Med kjempeoppgraderingen vil Hurtigrutens mest kjente ekspedisjonsskip fremstå som helt nytt.
Neste uke vil Hurtigruten publisere spennende nyheter. Som en forsmak på det som kommer, offentliggjør rederiet nyheten om enda et gigantisk oppgraderingsprosjekt:
Etter en totaloppgradering våren 2020, vil ekspedisjonsskipet MS «Fram» fremstå som helt nytt, med nye suiter og lugarer, mer miljøvennlige motorer, og en full oppgradering av alle fellesarealer, inkludert nye restauranter, barer og et høyteknologisk Hurtigruten Science Center, skriver rederiet i en pressemelding.
– Den originale «Fram» var det mest kjente skipet av sin tid, og flyttet grensene i polarekspedisjonenes gullalder. Hurtigrutens MS «Fram» er spesialbygget for å videreføre denne arven. Med denne oppgraderingen vil hun fortsette å sette standarden, og sprenge grenser for bærekraftige naturopplevelser, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.
MS «Fram» er spesialbygget for polare farvann. I tillegg til spektakulære opplevelser i Antarktis og arktiske områder, som Svalbard, Grønland og Nordvestpassasjen, tar skipet også med seg gjester fra hele verden til varmere farvann, som Karibien og Sør-Amerika.
Nederst i artikkelen har vi laget et fotogalleri med de nye interiørene.
Alle lugarer og suiter totalrenoveres, med lyst og moderne interiør, preget av skandinaviske naturmaterialer, som granitt, eik, bjørk og ull. Flere suiter akterut har private balkonger, med spektakulær utsikt.
Hovedrestauranten forvandles til Restaurant Aune – Hurtigrutens nye restaurantkonsept for den stadig voksende flåten av ekspedisjonscruiseskip.
Restauranten er oppkalt etter skipshandler T. Aune, og skal servere frokost, lunsj og middag i en sosial og uformell skandinavisk atmosfære.
MS «Fram» vil få en helt ny spesialrestaurant. Restaurant Lindstrøm har fått navn etter polarkokken Adolf Henrik Lindstrøm, som var polarheltenes foretrukne kokk på de mest kjente ekspedisjonene. Rettene vil hente inspirasjon fra tradisjonell norsk matlaging, samtidig som de får en moderne vri, både til frokost og middag.
Hurtigrutens nye høyteknologiske Science Center skal bygges forut på dekk 4. I tillegg til forelesningssaler, vil edutainment-området få det siste innen høyteknologiske verktøy, som berøringsskjermer, forskningsutstyr og andre interaktive hjelpemidler. Dette blir Expedition-teamets hovedkvarter, og stedet der gjester og mannskap møtes for å få en dypere forståelse for områdene MS «Fram» utforsker.
Panoramasalongen Qilak totalrenoveres, og gjenoppstår som Explorer Lounge & Bar – med håndlagde drinker og skipets råeste utsikt, gjennom enorme panoramavinduer på tre sider.
MS «Fram» vil dessuten gjennomgå store tekniske oppgraderinger under verftsoppholdet, inkludert en større miljøoppgradering av motorene (til såkalt Tier 3).
– Vi tar med gjestene våre der større skip ikke kommer til. Jeg har alltid brukt ferier og fritid på opplevelser og reiser, og forstår hvor viktig det er med en ekspedisjonsbase som er trygg, komfortabel, fleksibel og samtidig tilbyr gjestene våre den helt unike Hurtigruten-opplevelsen, sier Skjeldam.
Fjerner engangsplast – bygger hybridskip
I tillegg til fornyelsen av MS «Fram», har Hurtigruten den siste tiden kommet med en rekke nyheter. Selskapet er i ferd med å bygge verdens første hybridskip – MS «Roald Amundsen» – på det norske Kleven verft i Ulsteinvik. Skipet vil sjøsettes i 2019, og etterfølges av MS «Fridtjof Nansen», og et tredje søsterskip, i 2021. Nylig ble også MS «Richard With» totalrenovert.
Hurtigruten feiret i år sitt 125-årsjubileum, gjennom å fjerne all engangsplast fra alle skip og hoteller.
Hurtigruten til krig mot plast: Kutter engangsplast før sommeren
Til sammen skal Hurtigruten investere over syv milliarder kroner i teknologi, innovasjon og grønne oppgraderinger. Blant annet blir Hurtigruten det første cruiserederiet i verden som skal drive skip med biogass (LBG) – kombinert med store batteripakker og naturgass (LNG).
Hurtigruten investerer over syv milliarder i grønn teknologi: Skal seile på død fisk
Toppfoto: Et utsnitt fra Restaurant Lindstrøm og Aune Main Dining om bord på MS «Fram». Foto fra Hurtigruten.