Nordic Choice best i bransjen på bærekraft

Sustainable Brand Index har kåret Nordic Choice Hotels til bransjevinner for syvende gang på rad. På den nasjonale listen klatrer hotellkonsernet fire plasser fra i fjor, og er i år på en sjetteplass av de mest bærekraftige merkevarene i Norge.

– Vi er veldig stolte over å bli anerkjent for arbeidet alle i selskapet legger ned hver dag for å tilby Norges mest bærekraftige hotellopplevelse. I tillegg til å jobbe målrettet videre med våre bærekraftsprosjekter, som vi kaller WeCare, skal vi i år også kutte ut så mye engangsplast som overhodet mulig ved alle våre hoteller. Sustainable Brand Index motiverer, og påminner oss og andre bransjer om at forbrukere stadig blir mer bevisste på merkevarer som tar bærekraft på høyeste alvor, sier Harald Bjugstad-Holm, direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.

På topp 20-listen over de mest bærekraftige merkevarene i Norge er også Quality Hotel, Comfort Hotel, Clarion Hotel og Clarion Collection Hotel, som alle er en del av Nordic Choice Hotels. Clarion Hotel økte scoren sin, og er den merkevaren som klatret mest blant alle norske merkevarer i undersøkelsen, heter det i en pressemelding fra Nordic Choice Hotels.

233 norske merkevarer er med i den årlige undersøkelsen til Sustainable Brand Index, som også utføres i Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Til sammen har 50.000 respondenter tatt stilling til 1148 merkevarer fra de ulike landene. På førsteplass i årets norske kåring er Tine. Sustainable Brand Index utfører Europas største uavhengige merkevareundersøkelse innen bærekraft. Selskapet har som mål å øke kunnskap om bærekraft, og se verdien av å være en bærekraftig merkevare.

Nordic Choice Hotels har vært en pådriver i bransjen i bærekraft-spørsmål, blant annet gjennom å innføre krav om MSC- eller ASC-sertifisering av sjømat, og Europas første palmeolje-frie hotell. I samarbeid med WWF og Dyrevernalliansen ble det i 2010 laget egne retningslinjer for innkjøp av fisk, skalldyr og kjøtt, med mål om å skape en etisk og bærekraftig leverandørkjede. Alt dette er en del av selskapets CSR-arbeid, som kalles WeCare. Samarbeid med Unicef, blant annet gjennom tiltakene Sweet Dreams Stay og Ensomt juletre, inngår også i dette, i tillegg til The Good Neighbour, der hotellene bidrar i prosjekter i lokalmiljøene.

Foto: Fra Nordic Choice Hotels’ interne vinterkonferanse, hvor konsernets mest bærekraftige hotell ble kåret. Foto fra Nordic Choice Hotels.