“Color Hybrid” kåret til “Ship of the Year” 2019

– “Color Hybrid” baner vei for en ny æra i ro-pax-segmentet, med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid, under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken, i regi av Skipsrevyen.

– Norge har allerede vist verden hvordan man skaper en elbil-revolusjon. Nå skal vi ta det grønne skiftet videre til havs. Vi har en stolt tradisjon som sjøfartsnasjon, og med satsingen på grønn skipsfart skal vi sikre oss lederposisjonen inn i lavutslipps-samfunnet, sa statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn under prisoverrekkelsen.

– Stolt og glad

Den prestisjetunge prisen Ship of the Year deles i 2019 ut for 21. gang av Skipsrevyen. Konsernsjef, Trond Kleivdal i Color Line tok imot prisen på vegne av selskapet.

– Først og fremst ønsker vi å takke for utnevnelsen til årets skip. Dette er en pris vi verdsetter høyt og er stolte og glade over å få, sa Trond Kleivdal, som la til at byggingen av verdens største plug-in hybridskip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart. Over 70 prosent av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge.

Viktig for maritim klynge

– Ulstein Verft har med engasjement og skaperglede alltid lagt vekt på å tenke nytt og utfordre det eksisterende, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group.

– Color Hybrid er med sine grønne og miljøvennlige løsninger et svært viktig prosjekt, både for oss og for den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, og vi ser frem til å levere det fremtidsrettede skipet “Color Hybrid” til rederiet, sier hun.

“Color Hybrid” tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem megawatt-timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrøm-anlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området, skriver rederiet i en pressemelding.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Jomfruturen fra Sandefjord til Strømstad er fredag 26. juli.

Foto: H.K.H Kronprins Haakon, Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line, Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group og statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. Foto fra Color Line.