Nordic Choice Hotels best på innovasjon

Ifølge Norsk Innovasjonsindeks, er Nordic Choice Hotels reiselivsbransjens mest innovative selskap. I tillegg viser undersøkelsen at selskapet kaprer en åttendeplass på listen over Norges mest innovative bedrifter, uavhengig av bransje, skriver hotellkjeden i en pressemelding.

– At Nordic Choice Hotels både rangeres som topp 10 i Norge, og best i bransjen av egne kunder, er fantastisk. Innovasjon i Nordic Choice handler om kreativitet, å utfordre etablerte sannheter og se nye sammenhenger og synergier. Summen av tiltakene fra 13.000 medarbeidere, fordelt på 191 hoteller og seks land, bidrar til å skape mer spennende gjesteopplevelser og mer bærekraftige hotellopphold, sier Petter Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels.

Blant Norges fremste

Norsk innovasjonsindeks er kundenes rangering av innovasjonsevnen til norske bedrifter. Indeksen er utviklet av Center for Service Innovation (CSI) ved NHH, ved NHH-professor Tor Wallin Andreassen, BI-professor Line Lervik-Olsen, og postdoktor ved NHH Seidali Kurtmollaiev. Med en åttendeplass og topp 10-plassering over alle norske bedrifter, ble Nordic Choice rangert foran sterke varemerker, som Norwegian, Netcom/Telia, H&M og DNB. Plasseringen gjør også at selskapet kommer aller best ut av aktørene i reiselivsbransjen, etterfulgt av Thon og Scandic. Totalt 58 selskaper, fordelt på 19 bransjer, er vurdert.

– I Nordic Choice følger vi en Triple Bottom Line philosophy, som betyr at vi rapporterer på de tre bunnlinjene; People, Planet og Profit. Innovasjon og bærekraft skal gjennomsyre hele verdikjeden. Derfor jobber vi systematisk med seks satsingsområder: Mangfold blant ansatte og samarbeid med NAV, og Samhall i Sverige, etisk handel, lokalt samfunnsansvar, arbeidet mot trafficking, og samarbeid med Unicef, miljøvennlig drift og bærekraftig mat. Hele organisasjonen bidrar kontinuerlig til å finne smartere og bedre løsninger, slik at vi kan utrette enda mer positivt gjennom arbeidet vårt, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Innovasjonspris

I disse dager arrangerer Nordic Choice, EAT og NHO gründerkonkurransen Local EAT Award, hvor formålet er å finne nytenkende matideer, som kan bidra til å løse fremtidens klima- og helseproblemer. I juni kåres én nasjonal vinner i Norge og én i Sverige, og disse reiser til EAT Stockholm Food Forum i juni, for å konkurrere om førsteplassen.

– Matbransjen er full av ambisiøse sjeler, som ligger utrolig langt fremme når det kommer til å tenke, innovasjon, miljø og bærekraft. Vi vil ikke at avstanden til Oslo skal avgjøre hvorvidt de beste, grønneste løsningene kommer frem i lyset. Nettopp derfor har vi Local EAT Award, sier Petter Stordalen.

Digital storsatsing

I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels sin digitale storsatsing, med opprettelsen av et nytt konsernselskap, med fokus på digital innovasjon og distribusjon. Satsingen fikk navnet eBerry. I 2016 satte Nordic Choice Hotels rekord i antallet bookinger via egen webside, med en total omsetning på NOK 1,5 milliarder. Det utgjør en positiv utvikling på 23 prosent fra 2015, og betyr at egen web står for 16 prosent av den totale omsetningen. Siden 2015 har mobiltrafikken til Choice.no økt med 409 prosent, og utgjør nå 41 prosent av all trafikk til egen web.

– Med eBerry har den digitale innovasjonen for alvor skutt fart. I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels, som første nordiske hotellselskap, en ny bookingapp, som skal gjøre reisehverdagen enda enklere for gjestene. I løpet av 2017 skal appen også inkludere funksjoner som blant annet gjør det mulig for gjesten å oppgradere og velge rom før ankomst, avslutter Silseth.

Se hele undersøkelsen her: www.nhh.no/norsk-innovasjonsindeks/

Local EAT Award løper fra 5. april til 10. mai, og søknader sendes til www.eatforum.org/lea

Foto: Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth, delte i fjor ut EAT-prisen 2016, på 100.000 kroner, til svenske Camilla Byrinder og firmaet Qualifare Consulting. Foto fra Nordic Choice Hotels.