SKISTAR AVSLUTTER REGNSKAPSÅRET 2020/21 ETTER EN REKORDVINTER I SVERIGE OG SOMMERSUKSESS – HISTORISK HØYE BOOKINGTALL +10 PROSENT FOR KOMMENDE VINTERSESONG
Årsrapport
september 2020 – august 2021
- SkiStar oppdaterte i løpet av regnskapsåret den strategiske planen og re-posisjoneringen av selskapet fra å være et selskap med drift av skianlegg om vinteren til et selskap med helårsdrift og fjellturisme
- I fjerde kvartal ble det gjort en satsning på sommeren som skapte større tilstrømming av gjester, økt omsetning og positivt resultat.
- Fra 1. juli tok SkiStar over driften av seks hotell og lodger på de skandinaviske fjelldestinasjonene og satser med det på et nytt segment: hotelldrift.
- Resultatet er fremdeles påvirket i negativ retning som en konsekvens av Covid-19 og strenge innreiseregler og frafall av utenlandske gjester, først og fremst i Norge.
Fjerde kvartal
- Nettoomsetningen i fjerde kvartal økte med 83 MSEK, 51 prosent, til 246 MSEK (162) sammenlignet med samme kvartal i fjor.
- Resultat etter skatt i fjerde kvartal økte med 180 MSEK, 180 prosent, til 80 MSEK (-101) sammenlignet med samme kvartal i fjor.
- Driftsresultatet hadde en positiv utvikling med 198 MSEK ved overføring av hotelleiendommer, bygningsrettigheter og indirekte halveide selskaper, alt gjennom selskapsoverføringer til det allerede etablerte joint venture-selskapet Skiab Invest AB.
- Resultat per aksje utgjorde 0,87 SEK (-1,23).
Helår
- Nettomsetningen for hele året ble redusert med 44 MSEK, 2 prosent, til 2 751 MSEK (2 794) sammenlignet med fjoråret.
- Helårsresultatet etter skatt ble redusert med 53 MSEK, 19 prosent, til 234 MSEK (287) sammenlignet med fjoråret.
- Resultat per aksje utgjorde 3,04 (3,71), en nedgang på 18 prosent.
- Styret foreslår en gevinstutdeling på 1,50 SEK (0) per aksje, som totalt utgjør 118 MSEK (0).
Som en kommentar til den nåværende situasjonen i SkiStar sier VD og Konsernsjef Stefan Sjöstrand følgende:
«Vi avslutter et år der vi midt i en pågående Corona-pandemi leverer et positivt resultat og sterk vekst innen forretningsutvikling, oppkjøp og salg. Vi har holdt samtlige av våre svenske og norske destinasjoner åpne under hele vintersesongen, med flere nye gjester som har besøkt oss. Samtidig som fraværet av utenlandske gjester påvirker vårt resultat negativt. Vår nye satsning på sommersesongen med SkiStar Sports & Adventures forsterker resultatet ytterligere og har i tillegg bidratt til flere gjester denne sommeren»
«For å forsterke vår posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia gjorde vi to store strategiske transaksjoner: den første var salget av våre andeler som majoritetseier i skianlegget St. Johann in Tirol i Østerrike, som vi håper å avslutte innen kort tid. Den andre transaksjonen var vårt forsterkede samarbeid med Peab i selskapet Skiab Invest AB, der vi sammen eier de seks største hotellene og lodgene i Sälen, Trysil og Hemsedal. Som en følge av denne transaksjonen tok SkiStar over driften av samtlige hotell i et nytt forretningsområde innen hotellvirksomhet. Det innebærer at vi kan satse ytterligere på en helhetlig feriearrangør og tilby enda bedre ferieopplevelser for våre gjester når de besøker oss. I desember i år åpner vårt siste tilskudd i rekken av våre lodger; SkiStar Lodge Hundfjället. Dette er en helt ny lodge i Sälenfjellet og et sentralt ledd i utviklingen av SkiStar Sälen til en internasjonal fjellresort.»
«Takket være blant annet den nye satsningen på sommersesongen økte vi omsetningen i det fjerde kvartalet 2020/21 til 246 MSEK (162). Økningen kommer som et resultat av det store antallet gjester som besøkte oss, i tillegg til at vi har hatt nye inntekter fra vår hotellsatsning.»
«Det er en stor glede at vi for hele året 2020/21 kan legge frem et positivt resultat etter skatt på 234 MSEK (287) i en bransje som har vært sterkt preget av Corona-pandemien og restriksjoner for reise og samlinger. Fraværet av utenlandske gjester, først og fremst i Norge, påvirker resultatet negativt.»
«Vårt samarbeid og tette dialog med næringen, helsemyndighetene og våre bransjeorganisasjoner i Norge og Sverige i innledningen til vintersesongen ga oss et godt utgangspunkt og vi var godt forberedt for å holde åpent i en Corona-tilpasset vintersesong. Vi gjennomførte samtidig investeringer innen digitalisering, med digital inn- og utsjekk samt kjøp av SkiPass. Dette har blitt tatt godt imot av våre gjester. Jeg er veldig stolt over at våre sikkerhetstiltak og Corona-tilpassede anlegg bidro til at nærmere 90% av våre gjester kjente seg trygge og sikre hos oss. Dette er et resultat av en imponerende innsats fra våre medarbeidere som har stått på for å skape minnerike fjellopplevelser for våre gjester. Det er i tillegg ekstra gledende at syv prosent av gjestene var nye hos SkiStar den foregående vintersesongen.»
«Som et ytterligere grep i SkiStars endrede strategi fra å være et selskap med drift av skianlegg vintertid, til et selskap med aktivitetsferier hele året, lanserte vi sommeren 2021 Sports & Adventures med en mengde nye aktiviteter, som stisykling, klatreparker og mer tilrettelagte stier for løp og vandring. Interessen for å feriere i hjemlandet og å være aktiv på ferien året rundt er fremdeles stor, noe våre besøkstall også vitner om; hele 30% flere besøkende som har benyttet seg av heisene og aktivitetene på fjellet i løpet av sommeren 2021 sammenlignet med fjoråret. Vi ser også at 1 av 4 ikke har besøkt oss på sommeren før, og at 1 av 3 heller ikke har besøkt oss på vinteren. Det gir store muligheter for økt gjestetilstrømming og inntekter både sommer og vinter.»
«Vår Retail-virksomhet har en fortsatt sterk økning. Først og fremst gjør den seg gjeldende online på skistarshop.com med en økning på 16 prosent det siste året. Våre digitale plattformer (skistar.com, skistarshop.com og SkiStar App) hadde 32 millioner besøk det siste året, en økning på 14 prosent. Antall medlemmer i MySkiStar landet på 1,3 millioner (+36 prosent).»
«Innen bærekraft har vi tatt flere viktige steg det siste året, med en ny bærekraftstrategi og ambisiøse mål; vi skal redusere våre utslipp med 50 prosent innen 2030 og samtidig skal vi bidra til at flere kommer i bevegelse. Det gjør vi gjennom å tilby flere aktiviteter på våre destinasjoner året rundt, samt i dialog med våre interessenter og samarbeidspartnere.»
«Interessen for alpin og en ferie i de skandinaviske fjellene er større enn noensinne for den kommende vintersesongen, og flere booker tidlig. Spesielt stor interesse ser vi fra Danmark, som nå er tilbake takket være lettelser i reiserestriksjoner. Dette gir en økning på 10 prosent i bookingen for kommende vintersesong sammenlignet med fjoråret, målt i antall objektsnetter booket gjennom SkiStar.»
«Ser vi tilbake til 2018/19 sesongen, ser vi en økning på hele 15 prosent, noe som kan tyde på at vi kommer raskere tilbake og at enda flere har fått øynene opp for en ferie i hjemlandet samt at utenlandske gjester setter pris på minnerike fjellopplevelser på en aktiv ferie i de skandinaviske fjellene.»
«Vi står bedre rustet enn noen gang foran det kommende året. Vi legger bak oss et krevende men fremgangsrikt år med stor utvikling innen sentrale områder som bidrar til å sikre aktivitet og inntekter gjennom helårsdrift. Vi har hatt åpent under to sommer- og nærmere to hele vintersesonger preget av Corona og smitteverntiltak, og til tross for smitte og Covid-19 kjenner vi oss trygge med all den erfaringen vi har med oss fra denne utfordrende perioden. Vår kjernevirksomhet rundt alpin skikjøring og aktive ferier i hjemlandet, tilbringe tid utendørs og være aktiv sammen med familie og venner når det stormer er like aktuelt nå som i fremtiden.»
Toppfoto: Stefan Sjöstrand, VD og Konsernsjef i Skistar