PMI-verktøy brer om seg

Young N. Nguyen, adm. dir. i d2o

Ifølge en pressemelding fra norske d2o (deadline 2 online) i USA, fortsetter selskapet utrullingen av PMI-flaggskipet hos hotellkjeden Benchmark Hospitality International. PMI (Performance Management Intelligence) fjerner, ifølge selskapet, stresset forbundet med daglige, ukentlige og månedlige frister ved å forbedre leveringen av ytelsesinformasjon.

– Vi fant ingen andre systemer som integrerer de tre viktige ledelsesdisiplinene vi trengte, sier Benchmarks CFO, Dennis Blyshak i pressemeldingen, som kan leses i sin helhet hos HSMAI.eu.

d2o, som er en viktig støttespiller for HSMAI Europa, har på imponerende kort tid opparbeidet et solid omdømme i den internasjonale hotellnæringen. På kundelisten finner vi velrenommerte navn, som Hyatt, Benchmark Hospitality International, Prince Resorts Hawaii, WordHotels, Golden Tulip, Radisson Blu, Choice Hotels Scandinavia, Rica Hotels, Nordic, De Historiske, Scandic, Thon Hotels, Best Western, First, Norlandia, Planbo og ISS, foruten en endeløs liste enkelthoteller og restauranter.

Brukes ved reiselivsstudiet i Finnmark

Regiondirektør Knut Sigurd Pettersen i Rica og direktøren for Rica i Alta, Kari Flesvik er godt fornøyd med PMI. Nå skal de samarbeide med høgskolelektor Per Kåre Jakobsen og instituttleder Arild Røkenes om å lære studentene å bruke "superverktøyet". (Foto: Gunnar Sætra)
Regiondirektør Knut Sigurd Pettersen i Rica og direktøren for Rica i Alta, Kari Flesvik er godt fornøyd med PMI. Nå skal de samarbeide med høgskolelektor Per Kåre Jakobsen og instituttleder Arild Røkenes om å lære studentene å bruke "superverktøyet". (Foto: Gunnar Sætra)

Reiselivsstudentene ved Høgskolen i Finnmark (HIF) skal få lære å bruke PMI, et ”superverktøy” for den som skal administrere et hotell. Opplæringen skjer i samarbeid med Rica-kjeden.

PMI er et dataverktøy som holder orden på ”alt” som har med hotelldrift å gjøre.

– På mange måter er det et ”supervertøy”, sier direktør Kari Flesvik ved Rica-hotellet i Alta.

Rombestillinger, budsjett, regnskap osv.

PMI holder orden på rombestillinger, budsjett, regnskap, bemanning, innkjøp av mat og drikke og alt det andre som hotelledelsen må holde styr på for å drive så effektivt som mulig.

– Verktøyet viser oss hvordan bemanninga er i forhold til belegget på hotellet, det gir oss informasjon om hvor mange gjester vi har og har hatt i forhold til budsjettet, tidligere år og hvilken aktivitet vi kan forvente ut fra rombestillinger, kommende konferanser osv, sier regiondirektør Knut Sigurd Pettersen i Rica.

– Og ut fra det kan vi se om det er behov for å legge om drifta, legger Flesvik til.

Teori og praksis hånd i hånd

Nå skal altså Rica-kjeden og Høgskolen i Finnmark samarbeide om å gi reiselivsstudentene ved HiF opplæring i systemet. Pettersen og Flesvik er sikre på at det blir nyttig for både hotellnæringa og studentene.

– De aller fleste store hotellkjedene bruker dette systemet, og jo før studentene får innblikk i det, jo bedre er det, sier de to.

Instituttleder Arild Røkenes ved Institutt for reiselivs-, hotell- og mediefag et godt fornøyd med samarbeidet.

– Det gjør at studentene kan kombinere teori og praksis. På den måten blir de godt forberedt på å møte virkeligheten de skal ut i den dagen de er ferdig med studiene, sier han.

Toppfoto: Young N. Nguyen, adm. dir. i d2o.