Thon Hotel Rosenkrantz Årets Service-veiviser 2015

Thon Hotel Rosenkrantz i Oslo vant den høythengende prisen HSMAI Årets Service-veiviser under HSMAI-prisene på Radisson Blu Plaza Hotel torsdag kveld, i knivskarp konkurranse med de ledende servicebedriftene i norsk reiseliv.

Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI Chapter Norway.
Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI.

– I HSMAI har vi lenge vært opptatt av å dyrke service som konkurranseparameter i reiselivet, både gjennom den tradisjonsrike prisen Serviceløftet, og Fans of Good Service-initiativet, og det gleder oss å se hvor mye arbeid som legges ned for å bedre servicen i næringen, sier HSMAIs administrerende direktør, Ingunn Hofseth.

I Serviceløft-segmentet av HSMAI-prisene torsdag kveld, ble det kåret vinnere i kategoriene tjenesteutvikling, kundeopplæring, klagebehandling, kundebehandling, og medarbeiderutvikling. Blant disse var det likevel én virksomhet som pekte seg spesielt fordelaktig ut: Thon Hotel Rosenkrantz, som høstet følgende ros fra juryen:

Årets vinner sørger for en absolutt total opplevelse fra start til slutt.

Vinneren har tatt det ekstra steget, og har innfridd alle sine delmål tilknyttet service, møte med kunder, og har også skapt en svært spennende bar og kjøkken for byens besøkende og beboere.

Vinneren er Thon Hotel Rosenkrantz. HSMAI gratulerer!

Øvrige vinnere:

Tjenesteutvikling

Gull: Comfort Grand Central

Juryens begrunnelse:

Vinneren har i løpet kort tid etablert seg som en svært synlig aktør, midt i et av hovedstadens trafikknutepunkter. Bedriften tør å gå egne veier, og å ta utradisjonelle valg. Lobbyområdet blir ofte til en scene, der gjesten får spille hovedrollen. Enten han blir tatovert på en torsdag eller møter en Frank Sinatra-“Look-alike” i heisen på en lørdag. Gjesten blir sett, både før, under og etter oppholdet, noe som i en digital verden blir stadig viktigere.

Det er svært gledelig å kåre Comfort Hotel Grand Central som vinner i kategorien Tjenesteutvikling. HSMAI gratulerer!

Kundeopplæring

Gull: VisitOSLO

Juryens begrunnelse:

Vinneren har tatt i bruk absolutt alle typer kommunikasjon i sitt møte med kunden.

Bedriftens lokaler ligger sentralt og svært strategisk til, for alle i hele byen.

Det er ikke satt noen begrensinger for hvordan de ansatte skal kommunisere med hver eneste gjest eller besøkende. Det er mulig for gjester i alle aldre å velge sin måte å motta hjelp på, da alle kommunikasjonsmidler er tatt i bruk.

Og ikke nok med det … De ansatte kan snakke til deg på opptil 40 forskjellige språk.

Årets pris i kundeopplæring går til VisitOSLO. HSMAI gratulerer!

Klagebehandling

Gull: Scandic Nidelven

Juryens begrunnelse:

Vinneren av denne kategorien går foran med et lysende eksempel, på det å ta klagebehandling på alvor. Det er hotelldirektøren selv som både tar på seg oppgaven med å overvåke og svare på alle tilbakemeldingene på Tripadvisor, Expedia og andre gjesteundersøkelser. Tilbakemeldingene distribueres, både for å dra lærdom og for å gjøre hva de kan for å tilfredsstille eventuelle misfornøyde kunder. Signaleffekten ved eierskapet på toppnivå, og den brede involveringen, bygger dessuten opp under den sterke servicekulturen til denne bedriften.

Årets vinner er Scandic Nidelven. HSMAI gratulerer!

Kundebehandling

Gull: Thon Hotel Rosenkrantz

Juryens begrunnelse:

Vinneren av denne kategorien har ikke én type kundebehandling for vanlige gjester, og én for VIP-er. De har VIP-behandling for alle. Alle har tilgang på en lounge i øverste etasje, med “light” kveldsservering, det er kaffekoker og gratis Farris på alle rom.

Når det kommer nyansatte, er lederne tydelige på at deres viktigste jobb er å gjøre alle de møter litt gladere når de går, enn når de kom.

Dette er ikke bare en god strategi, men noe som virkelig fungerer, og det ser man ved gjestenes glede ved å komme igjen og igjen.

Vinneren av kundebehandling går til Thon Hotell Rosenkrantz. HSMAI gratulerer!

Medarbeiderutvikling

Gull: Støtvig Hotel

Juryens begrunnelse:

Vinneren har helt siden åpningen for noen år siden forstått at for å kunne innfri kundenes forventninger, må det satses på egne ansatte. Vinneren har kort avstand mellom ledelse og ansatte, og en åpenhet som gir eierskap til medarbeiderne. Som et hotell som står utenfor de store kjedene, har bedriften oppnådd svært gode tilbakemeldinger, både fra kunder, sosiale medier og reiselivsbransjen.

Vi er stolte av å kåre Støtvig Hotel som vinner i kategorien Medarbeiderutvikling. HSMAI gratulerer!

HSMAI takker juryen:

Ulf Stigen, Høyskolelektor, Høyskolen Kristiania, juryleder
Cathrine Magnus, Daglig leder, Pri1
Jannecke Drangert-HvedingDaglig Leder, Kobra
Ronnie Ottem, Daglig leder, Personlige Opplevelser

Toppfoto: Representanter for Thon Hotel Rosenkrantz, sammen med konferansier Terje Sporsem, ved prisoverrekkelsen. Fotograf: Morten Brakestad