Tidenes beste år for Hurtigruten

Med en vekst på 42 prosent i 2015, leverer Hurtigruten sitt beste driftsresultat noensinne. – Vi har hatt positive driftsresultat i hvert kvartal gjennom 2015. Det sterke resultatet viser at fornyelsen av Hurtigruten var nødvendig. Aldri har interessen for å reise med oss vært større, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Hurtigrutens driftsresultat før avskrivninger og skatt økte fra 652 millioner kroner i 2014, til 923 millioner i 2015. Det betyr en historisk vekst i EBITDA på 42 prosent. Veksten er i hovedsak drevet av en kontinuerlig resultatforbedring gjennom året fra økte inntekter kombinert med mer effektiv drift.

– Vi har lykkes med interne omstillinger, samtidig som vi har satset hardt på innovasjon og utvikling av nye produkter som satsningen på lokalmat, Norway’s Coastal Kitchen, og aktive reiseopplevelser, fortsetter Skjeldam.

Verdiskapning langs kysten

Hurtigrutens nye mat- og utflukts-konsepter har bidratt til det sterke resultatet, med en vekst i ombordsalget på 13 prosent. Hurtigruten satte også rekord i omsetning av utflukter, med 224 millioner kroner. Mesteparten av disse verdiene tilbakeføres til lokale utflukts-leverandører.

– Muligheten til å kapre større deler av det globale markedet innen opplevelsesturisme, har aldri vært større. Hurtigrutens vekst bidrar til å skape et nytt marked for lokale turoperatører. Potensialet for ytterligere verdiskapning langs kysten, må ikke undervurderes, sier Daniel Skjeldam.

Kina og USA

Den største veksten i antall reisende kommer fra Norden. Dette markedet alene vokste med med 22 prosent. Samtidig opplevde Hurtigruten vekst i det amerikanske markedet på ti prosent, og en vekst i det nye globale markedet, inkludert Kina, på hele 17 prosent.

– Hurtigrutens gode resultatet for 2015 forteller oss også hvilket enormt potensial som ligger i norsk reiseliv. Jeg håper vår vekst inspirerer flere til å satse på reiselivsbransjen, enten det er økoturisme eller opplevelsesturisme, kommuner eller enkeltpersoner som satser. Det er på tide at vi som nasjon fokuserer mer på hvordan vi bedre kan utnytte mulighetene som ligger innen reiseliv og opplevelsesturisme, avslutter konsernsjefen.

Foto: Hurtigrutens MS «Nordkapp». Fotograf:  Ørjan Bertelsen