Hurtigruten starter seilinger i Alaska
Hurtigruten fortsetter å utvide verdens mest omfangsrike ekspedisjonscruise-program, og setter for første gang Alaska på programmet.
Rederiet tilbyr nå mer enn 250 reisemål i mer enn 30 land, fra pol til pol. Fra 2020-sesongen kan norske og utenlandske reisende oppleve flere bærekraftige nyheter med Hurtigruten:
Den første sesongen med Hurtigrutens hybriddrevne og miljøvennlige ekspedisjonsskip MS «Fridtjof Nansen», som skal seile til Antarktis, Grønland, Island, og på norskekysten.
Tidenes største tilbud av bærekraftige Antarktis-ekspedisjoner, med mer enn 30 ulike seilingsruter å velge mellom.
Et totaloppusset MS «Fram», som vil fremstå som et helt nytt ekspedisjonsskip.
Og ikke minst: En serie ekspedisjonscruise til Alaskas villmark, med hybriddrevne MS «Roald Amundsen».
Alaska: villmark, isbreer og kultur
Hurtigrutens Alaska-ekspedisjoner kombinerer uberørt villmark og et rikt dyreliv, og historie og kultur.
– Alaska er som skapt for ekspedisjonsseilinger, og Alaska og Hurtigruten er en perfekt match. Vi kommer til å seile til områder og havner som de store cruiseskipene ikke kan seile til, og vi skal by på det ekte Alaska, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Hurtigruten kommer til å ta gjester tettere på naturen og lenger inn i Alaskas villmark enn cruiserederier flest. Med seilinger som spenner fra åtte til 18 dager, utforsker seilingene legendariske steder, som Inside Passage, i kombinasjon med havner som nærmest aldri besøkes – som for eksempel «norske» Petersburg.
Hurtigruten blir det første selskapet noensinne som tilbyr seilinger med hybridskip i Alaska. MS «Roald Amundsen», som for tiden er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, er utstyrt med store batteripakker, og er fullspekket med innovativ, grønn teknologi.
Et ekspedisjonsteam bestående av geologer, biologer, historikere, aktivitetsguider og andre eksperter, fordyper opplevelsen til de maksimalt 500 gjestene om bord.
– Forestill deg å oppleve naturen fra kajakk, eller å komme tett på bjørner, hvaler, villrein og annet vilt dyreliv – for deretter å slappe av og ta inn opplevelsen på et mer miljøvennlig cruiseskip med høy standard, sier Skjeldam.
MS «Roald Amundsen» vil avslutte 2020-sesongen i Alaska med en episk seiling gjennom Nordvestpassasjen, fra Nome, via Grønland, til Halifax.
MS «Fridtjof Nansen»: bærekraftige ekspedisjoner i ekte villmark
2020 er jomfrusesongen til Hurtigrutens andre hybridskip, MS «Fridtjof Nansen». Sammen med søsterskipet MS «Roald Amundsen» blir dette verdens mest innovative og miljøvennlige hybridskip. De første seilingene med MS «Roald Amundsen» skal blant annet ta gjestene med fra Hamburg til norskekysten, i tillegg til eventyrlige opplevelser til Grønland og Island – før hun setter kursen videre sørover, i kjølvannet til polarpioneren hun er oppkalt etter.
Vinteren 2020-2021 skal begge Hurtigrutens nye hybridskip tilbringe i Antarktis.
– Sammen med søsterskipet MS «Roald Amundsen» legger MS «Fridtjof Nansen» listen for en helt ny generasjon cruiseskip. Grønn teknologi, kombinert med høy standard på mat og omgivelser, vil gi gjestene uforglemmelige opplevelser, sier Skjeldam.
Antarktis: en ekte oppdagelsesreise
Med reiser som spenner fra tolv til 23 dager, tilbyr Hurtigruten verdens mest omfattende program til Antarktis – enten direkte fra Ildlandet i Sør-Amerika, over Drake-stredet, eller via Falklandsøyene og Sør-Georgia.
– Dette storslagne, hvite kontinentet byr på uutslettelige inntrykk, gjennom møter med isbreer og fjell, og med pingviner, seler, fugler og hvaler. Lite, om noe, kan overgå en slik opplevelse, sier Skjeldam.
Russland, Svalbard, Sør-Amerika og andre uberørte utposter
De nye Hurtigruten-seilingene inkluderer også Russland og Franz Josef Land med MS «Spitsbergen», et stort utvalg av Svalbard-ekspedisjoner på flere av Hurtigrutens skip, og ekspedisjonscruise i varmere farvann, i Karibien, Sør- og Mellom-Amerika, samt flere andre unike reisemål, som California-kysten og Baja California, med MS «Roald Amundsen».
Grønne investeringer
Før 2020-sesongen skal ekspedisjonsskipet MS «Fram» gjennom en totaloppussing. Skipet vil også gå gjennom omfattende tekniske oppgraderinger, der blant annet motorene skal oppgraderes til høyeste miljøstandard.
SE BILDENE – Slik blir nye MS «Fram»:
Til sammen skal Hurtigruten investere over syv milliarder kroner i teknologi, innovasjon og grønne løsninger. Blant annet blir Hurtigruten det første cruiserederiet i verden som skal drive skip med biogass (LBG) – kombinert med store batteripakker og naturgass (LNG):
Hurtigruten investerer over syv milliarder i grønn teknologi: Skal seile på død fisk
Hurtigruten feiret i 2018 sitt 125-årsjubileum med å fjerne all engangsplast fra alle skip og hoteller.
Se verdens mest omfangsrike og grønne ekspedisjonsprogram her.
Toppfoto: Hurtigrutens MS «Roald Amundsen». Foto fra Hurtigruten.